Het opkopen van een restpartij biedt vele voordelen voor zowel aanbieder als partijhandelaar. Hier gaan we in op de speciale positie die restpartijen innemen in de wereld van de partijhandel.
Een restpartij is een overschot aan artikelen dat kan voorkomen tijdens elke fase van de goederenstroom van fabrikant tot aan retailer. Restpartijen kunnen ontstaan door overproductie bij de fabrikant waardoor ze als overtollige voorraad in het magazijn achterblijven.
Ook verder in de distributieketen kunnen excessieve voorraden ontstaan die als restpartij kunnen worden aangemerkt. Bij de groothandel zijn het vaak onverkochte producten die niet door de retailers zijn opgekocht en bij de retailer zelf zijn het partijen onverkochte artikelen die hun weg naar de consument niet gevonden hebben.
Een overtollige voorraad of een voorraad met een te lage omzetsnelheid kost geld. Die artikelen nemen ruimte in op de winkelvloer of in de magazijnen, het geld wat er in is geïnvesteerd zit vast in de artikelen en het blokkeert een opname van meer succesvolle artikelen in het assortiment. Het verkopen van dergelijke partijen creëert weer financiële en fysieke ruimte voor de verkopende partij.
Voor de opkopende partijhandelaar biedt een restpartij een inkoopvoordeel omdat deze vaak onder de marktprijs ingekocht kunnen worden. De functie van de partijhandelaar bij restpartijen bestaat er vooral uit dat deze de producten via een ander verkoopkanaal kan aanbieden, een kanaal waarbij prijs vaak meer doorslaggevend is.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat de restpartijen die afkomstig zijn van retailers vaak minder volumineus zijn dan die van hogerop in het distributiekanaal. Dat is ook wel logisch, de retailer heeft over het algemeen minder ruimte voor opslag dan de fabrikant of groothandel. Ook de inkoopprijs voor de partijhandelaar ligt bij winkeliers in het algemeen wat hoger omdat zij ook de marge van fabrikant en groothandel hebben moeten betalen en dus minder ruimte hebben om te handelen. Toch zijn hier ook uitzonderingen op, bij grote retail ketens kunnen juist zeer interessante deals gemaakt worden. Bij de retailer is de beperkte winkelruimte juist aanleiding om sneller te schakelen en die ruimte in te vullen met beter renderende producten.
Waar moet je als partijhandelaar op letten bij de inkoop van restpartijen? Natuurlijk concentreert zich dat rond prijs, product en merk. Let vooral op de courantheid van het aangeboden artikel, je zou kunnen zeggen dat die altijd wat onder druk staat anders zou het niet als restpartij worden aangeboden maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Door overproductie of over-inkoop kan het artikel nog wel in de markt zijn, de aanbieder is alleen niet in staat om het via de eigen keten of klantengroep te verkopen.
Verder zijn zaken als houdbaarheid en kwaliteit cruciaal. Probeer altijd een sample te verkrijgen of ga zelf met eigen ogen de restpartij bestuderen. Wat de prijs betreft, daarbij is het zaak een goed vooronderzoek uit te voeren. Biedt de prijs van de aangeboden restpartij inderdaad ruimte om deze via het eigen kanaal af te zetten? Zijn er online kanalen die het zelfde artikel tegen een lagere prijs aanbieden?
Deze website richt zich op vraag en aanbod van partijen voor de partijhandelaar. Tussen de aangeboden partijen vindt u zeker diverse restpartijen. De term restpartij is natuurlijk een stempel die niet lang blijft zitten. Op deze website is de restpartij vaak al gewoon “partij” geworden en wanneer de artikelen hun weg weer vinden via een ander distributiekanaal zijn het weer gewone reguliere artikelen geworden.
Wat voor de één een restpartij is, is voor de ander ingekochte voorraad en uiteindelijk weer een artikel waar de consument naar op zoek is. Die omslag die wordt gemaakt door de partijhandel zorgt voor het tegengaan van verspilling en past in een duurzame ontwikkeling van onze economie. De partijhandelaar biedt soms afgeschreven artikelen een tweede kans op weg naar de consument. Deze website probeert daar haar steentje in bij te dragen.